Barnegruppene

Tomteråsen barnehage har stort fokus på landbruk og miljø. Med Hvam vgs som nærmeste nabo har vi godt samarbeid her. Du kan lese mer om alt vi gjør under fanen "landbruk og miljø" Vi er også opptatt av å ta barns medvirkning og interesser på alvor og barna er mye med i planleggingen av alt vi gjør, og vi har stort fokus på små grupper i hverdagen vår. Barnehagen består av en småbarnsavdeling (9 barn), en mellomavdeling (11 barn) og en avdeling for skolestarterne (9 barn).

Trollstua (småbarna) 0-3 år

Her skapes tillit, trygghet og trivsel med et engasjert og skapende personalet i et omsorgsfullt og anerkjennende miljø. Hos oss er det viktig at barnet får prøve, feile, erfare, øve, og mestre gjennom humor, omsorg, lek og læring. Trollstua vil forbli en småbarnsavdeling med faste rutiner og voksne. På Trollstua vil det være stort fokus på barns medvirkning og identitet, tilpasset barnas alder og forutsetninger. Barna vil etter hvert som de blir trygge og eldre få delta på de ulike verkstedene med følge av en voksen.

Små barn har et stort og viktig behov for å stimulere sansene sine. En viktig oppgave for personalet blir da å legge til rette for aktiv og stimulerende lek både ute og inne. Sammen med oss skal barna få bruke kroppen sin i naturen samtidig som vi stimulerer ulike sanser ved inne/ bordaktiviteter. Dette kan være ulike erfaringer med kunst, dramatisering eller litteratur og sang. Samtidig har vi gulvleken og kosen i et trygt og godt fang. Denne nærheten er viktig for de små barna fordi de trenger å ta en pause fra alt som skjer. Personalet har stor fokus på å være sammen med barna nede på gulvet der de er.

Hulderheimen og Tussebo

Dette barnehageåret er Hulderheimen avdelingen for barna som fyller 3-5 år i løpet av året. Tussebo er en avdeling for skolestarterne. Hulderheimen og Tussebo er samarbeidende avdelinger, der barna store deler av dagen kan bestemme selv hvor de vil være, ut fra hvilke aktiviteter som tilbys på hver enkelt avdeling. Det jobbes det med temaer og ulike aktiviteter både inne og ute. Vi er opptatt av å skape samhold mellom barna på tvers av avdelingene, og innad i avdelingen. Enkelte aktiviteter er tilpasset aldersgruppa på avdelingene, noe vi ser på som viktig og positivt med tanke på barnas utvikling både kognitivt og sosialt. Vi jobber med dialogen som utgangspunkt og har stor fokus på barns medvirkning, vi legger derfor mindre tid til planer i forkant og fokuset er mer rettet til prosessen og etterarbeidet.

Tomteråsen barnehage er et godt utgangspunkt for mange fine turer for barn i barnehagealder. Vi er mye på turer i nærmiljøet; til gapahuken, Vesle Hvam, Hvam videregående skole som vi samarbeider tett med, skogen rundt Tomteråsen, byggefeltet og skogen bak barnehagen. På tur tar vi oss tid til undring og spørsmål, og sammen forsker vi på ulike naturfenomener. Høsten 2018 satte vi opp en lavvo i skogen øverst på Tomteråsen. Der har vi vedovn, noe som gir oss god mulighet til lange utedager selv på vinterstid.

Vi i Tomteråsen barnehage tar barnehagelovens paragraf om barns rett til medvirkning (Barnehageloven §3) på alvor, og har derfor stort fokus på barnas bidrag til fellesskapet. Personalet skal lytte til og anerkjenne barnas ønsker og behov. Å la barna medvirke krever tilstedeværelse av de voksne og mindre barnegrupper. Medvirkning skjer gjennom samtaler med barna i hverdagen og i barnemøter. På barnemøtene støttes barna så de kan undre seg og stille spørsmål. Personalet gir barna tid og setter selv av tid til å reflektere over egen praksis.