Handlingsplan ved tilfeller av mobbing

Barnehagens dagligliv skal preges av positivt samspill mellom barn, og mellom ansatte og barn. I Tomteråsen barnehage har vi et personale som: lytter, støtter og utfordrer barn. Barnehagen skal fremme positive handlinger som motvirker avvisning, mobbing og vold.

1. januar 2021 fikk barnehagen et nytt regelverk for barnehagemiljøet. Den nye loven skal sørge for at alle barn får en trygg og god barnehagehverdag.

Forebygging

Barnehagen skal jobbe for å forebygge mobbing og plaging, og skape et godt miljø der barna trives. Alle som jobber i barnehagen må hjelpe barna til å ta vare på hverandre. Du kan lese mer om hvordan vi jobber for å skape et godt og inkluderende barnehagemiljø i rammeplan for barnehagen.

Vi har fokus på:

• sosial kompetanse som ressurs mot mobbing
  • være oppmerksom dersom et barn blir utsatt for sårende bemerkninger
  • være oppmerksom dersom et barn gjentatte ganger blir gjort narr av, ydmyket eller utestengt fra lek.
  • gruppelek og lek mellom flere grupperinger av barn

Alle ansatte har en plikt til å følge med på hvordan alle barna i barnehagen har det. De skal gripe inn hvis barn utsettes for krenkelser. Dette kan være for eksempel være utestengning fra lek, plaging, mobbing, vold eller diskriminering.

Hvordan oppdage at et barn ikke har det bra?

• gjennom å snakke med barna
  • ansatte ser noe eller fanger opp noe i samtaler med andre barn
  • foreldre som melder fra at det har skjedd noe i barnehagen
  • barn som forteller om noe som har skjedd
  • endringer i atferd hos barn eller i barnehagegruppa

Hvis barnehagen får vite at et barn ikke har det bra i barnehagen, må de lage en skriftlig plan for å sikre at barnet får en trygg barnehagehverdag. I planen skal det stå:

• hvilke problemer som skal løses
  • hva barnehagen har planlagt
  • når tiltakene skal gjennomføres
  • hvem som skal gjennomføre tiltakene
  • når tiltakene skal evalueres

Det kan også være lurt å ha med en oppsummering av samtalene med barnet og foreldrene. I tillegg bør dere inkludere barnehagens egen vurdering av saken.

Det vil variere fra sak til sak hvor mye som skal dokumenteres i den enkelte saken.

Eksempel på tiltak dersom mobbing/utestenging skjer

1. Vi informerer foreldrene om situasjonen og hvilke tiltak vi vil sette inn.
  2. Vi jobber aktivt inn mot enkeltbarn i forhold til å skape gode relasjoner. Vi bruker positivt ladde ord om hverandre (gode ord fremfor dårlige).
  3. Vi går inn i konflikter og hjelper barna å løse dem på en hensiktsmessig måte. Vi er svært oppmerksomme på disse barna og ber dem søke hjelp hos voksne når de måtte trenge det.
  4. Vi skaper samhold i gruppa:
    • Lekegrupper
    • Steg for steg
    • Hjertevekst
    • Invitere til lek sammen med voksne
  5. Vi spiller ut ulike situasjoner som er aktuelle for barna (det de har sagt og gjort). Personalet dramatiserer og reflekterer sammen med barna.
  6. Vi avholder et foreldremøte med foreldrene til de barna det gjelder, med fokus på hva vi kan få til sammen. Evt. samtaler med hver enkelt, dersom dette er mer fordelaktig.
  7. Søke hjelp hos PPT og avtale møte med foreldrene til de barna det gjelder.