Tomteråsen barnehage SA

Vi er stolte av barnehagen vår! Tomteråsen barnehage er en relativt liten barnehage der barna får oppleve trygghet med både voksne og barn. I vår barnehage har vi godt samarbeid mellom avdelingene, noe som blant annet kommer til syne ved at barna blir godt kjent med alle voksne i barnehagen, uavhengig av avdelingstilknytning.

Tomteråsen barnehage er en Reggio Emilia inspirert barnehage med stort fokus på landbruk og miljø. Vi åpnet i oktober 1998, og befinner oss oppe på boligfeltet på Tomteråsen i Nes kommune. Barnehagen ligger fint til i landlige omgivelser, og det er kort vei å gå tilbarnehagen for de aller fleste som bor oppe på feltet her.

Vi er stolte over å kunne kalle oss en ideell organisasjon - det vil si at alle pengene som kommer inn til barnehagen, kommer barna til gode.

Vi har egen lavvo som vi går på tur til jevnlig og Hvam videregående skole ligger rett ved siden av oss. Her er vi ofte og handler i gårdsbutikken, hilser på husdyra og ser på jordbruksredskaper. Slik blir vi kjent med ressursene som finnes i nærmiljøet vårt.

Hver morgen baker vi grovbrød fra bunnen av. Vi er opptatt av sunn, kortreist og næringsrik mat. Barna er med på å lage de varme lunsjene vi spiser i barnehagen. Da tilbys det som regel supper laget fra bunnen av, fisk i ulike varianter, omelett, og andre retter som er sunne og realtivt enkle å lage. Vi forsøker å holde kostprisen nede i en hverdag nå hvor alt er dyrt, og ligger blant de rimeligste i komunen med kun 350 kr per måned for en fulltidsplass. Med denne summen spiser barna alle måltidene sine her og trenger ikke tenke på matpakker :)

Vi har fokus på at barna skal tilbys frukt og grønnsaker til måltidene hver dag, og tilbyr ofte egg og fiskepudding i tillegg til vanlig pålegg

Kjøkkenet er husets kjerne og fungerer som en felles møteplass på morgenen og ved dagens slutt. Slik blir barna blir trygge på hverandre og de voksne som arbeider i barnehagen. Dette er med på å trygge barna i overgangen fra småbarnsavdelingen til storebarnsavdelingen.

Dette barnehageåret har vi 31 barn i alderen 1-6 år.

Vi har et stabilt og voksent personale, og mange av de som jobber her har vært her siden barnehagen åpnet i 1998.