Hva er Reggio Emilia?
Reggio Emilia er en by i Nord Italia. Etter krigen startet Loris Malaguzzi opp med å utvikle Reggio Emilia filosofien i byens kommunale barnehager. Han tilførte barnehagene moderne pedagogiske ideer. Hans filosofi var bygd på demokrati og dialog. Grunntanken er at barn lærer gjennom å konstruere sin egen kunnskap sammen med andre barn, omgivelsene sine og nysgjerrige voksne. Filosofien dreier seg om en grunnleggende holdning til barnet. For oss er det et viktig prinsipp at det aldri er barnas presentasjoner som skal vurderes. Vi ser på hvert enkelt barn som et kompetent barn, som selv er i stand til å se ulike muligheter og finne egne veier og løsninger. Barna får tid til å finne teorier, utveksle tanker og ideer med hverandre. Barna er en del i en demokratisk virksomhet hvor de får erfare at deres meninger, tanker og ideer er betydningsfulle for fellesskapet.
Hvorfor vi vil være inspirert av Reggio Emilia i Tomteråsen barnehage:
Vi i Tomteråsen barnehage har latt oss inspirere av Reggio Emilias pedagogiske filosofi gjennom arbeidet med identitet og danning. Identitet og danning var barnehagens satsingsområde 2013-2014. Spørsmål om barnas reelle medvirkning og innflytelse i barnehagen har ført oss til et endrings- og utviklingsarbeid. Fra høsten 2014 begynte vi å bygge vår pedagogiske plattform ut fra denne filosofien.
Å jobbe med dialogen som utgangspunkt for barnets læring er veldig spennende og vi tror at det vil gi oss som arbeider i barnehagen et enormt materiale å boltre oss i.
For å få til dette må vi som personale ha en anerkjennende væremåte. I praksis betyr det at vi må ta barna med inn planleggingen av deres hverdag og i pedagogisk dokumentasjon. Årsplaner og månedsplaner vil være mer åpne enn tidligere. Barna får større valgmuligheter og kan velge etter egne interesser og behov. I vår barnehage ønsker vi å stille spørsmål i stedet for og bare gi svar.
”Vi ønsker at barn skal tenke med hender, handle med hode, lytte og snakke, forstå med glede og la seg henføres og overraskes. Vi ønsker at leken og arbeidet, det virkelige og uvirkelige, vitenskapen og fantasien, himmelen og jorden, fornuften og drømmene skal gå sammen og ikke være hverandres motsetninger”
Loriz Malaguzzi