Svømming for Maxibarna/skolestarterne

Vi har i noen år nå hatt tradisjon for at Maxibarna(skolestartergruppa) har reist til Årnes svømmehall for lek og tilvenning i og under vann. Her har vi en ansatt som gjentatte år har tatt livredderprøven slik at barna våre kan ferdes trygt i vannet sammen med de andre voksne som er med. Vi reiser en liten gruppe av gangen, og vi ser hvert år at det er svært individuelt hvor trygge barna er i vannet. Målet vårt er at barna skal bli trygge både i og under vann slik at svømmeopplæringen på skolen går smidigere. Vi har enkle leker og aktiviteter i vann som gir barna glede og trygghet ved å ferdes i og under vann.

Før og etter vanntilvenningen er det selvstendighetstrening som står på planen. Barna skal skifte, dusje, kle på seg selv og ikke minst ta vare på tingene sine underveis. Vi opplever at det i starten kan være litt vanskelig å huske på alt samtidig som vennene er rundt deg forstyrrer konsentrasjonen. Men etterhvert som de får trent på dette blir det lettere å holde fokus på seg selv og sine ting. Dette er også viktig trening før de skal starte på skolen.

Når skolestartergruppen er sammen i liten gruppe skapes samhold tilhøringhet før de starter på skolen. Vi ser at nye vennskap bygges, når flere interesser og styrker kommer fram på andre arenaer enn i barnehagen.

Dette er en aktivitet både liten og stor setter pris på og som vi håper på å opprettholde videre i årene som kommer.